BALDONES MĀKSLAS SKOLA
Mācību priekšmeta
 ZĪMĒŠANA
 programma
Mācību priekšmeta Zīmēšana programma ir mākslas profesionālās ievirzes izglītības programmas Vizuāli plastiskā māksla sastāvdaļa. Attēlošana ir cilvēka pirmā valoda. Iesākusies ar Homo Sapiens un pilnveidojusies gadsimtu gaitā, droši būs tā mūžīga pavadone. Zīmēšana audzēkņiem nepieciešama, lai palīdzētu konstruktīvi izteikties vizuālajās un  grafiskajās kategorijās. Zīmēšanas prasmes palīdz savas ieceres formulēt skicēs, uzmetumos, eksperimentējot ar tehnikām, un rada jaunas idejas darba procesā. Zīmēšana palīdz ielūkoties apkārtējā pasaulē, sev līdzās notiekošajā un ar iztēles palīdzību izteikt savu viedokli. Zīmējot no dabas, mēs ne tikai vērojam priekšmetu, bet arī izzinām to un izprotam tā iekšējo struktūru. Zīmēšana veicina telpisko domāšanu un ir vizuālās izteiksmes pamats.
1. Mācību priekšmeta mērķis:
- Sekmēt audzēkņa zīmētprasmes apguvi kā līdzekli pasaules izzināšanai, attēlošanai un pašizteiksmei.
 - Apgūt zīmēšanas un grafikas pamatprincipus un paņēmienus, daudzveidīgas tehnikas. Prast pielietot apgūtās zināšanas, zīmējot, veicot radošus vingrinājumus vai patstāvīgi īstenojot savas radošās ieceres. Prast lietot profesionālu terminoloģiju, analizējot grafiskos mākslas darbus.
 - Nodrošināt audzēknim iespējas iestāties profesionālās vidējās izglītības iestādēs vizuāli plastiskās mākslas, lietišķās mākslas un dizaina programmās, apgūstot zīmēšanas programmas uzdevumu pamatus.
 
2. Mācību priekšmeta uzdevumi:
- Attīstīt vizuālo uztveri, izzinot dabu, mākslu un kultūrvidi, iepazīt zīmējumu kā daudzveidīga satura izteicēju.
 - Apgūt zīmēšanas izteiksmes līdzekļus, tehnikas un paņēmienus, dekoratīvās un akadēmiskās zīmēšanas pamatus.
 - Attīstīt jaunrades spējas mākslā, apgūt zīmējumu kā savu radošo ieceru izpausmes veidu, prast raksturot un analizēt radoša darba procesu un rezultātu.
 - Mērķtiecīga skicēšanas prasmju attīstība.
 
3. Priekšmeta apguves ilgums, apjoms un apguves secība
Mācību priekšmets Zīmēšana tiek apgūts 7 gadus (no 1. - 7. kursam), kopā 420 mācību stundas.
Mācību priekšmeta saturu veido secīgi apgūstamu tēmu un uzdevumu kopums. Priekšmeta apguves principi nosaka, ka tēmas tiek apgūtas ik pēc noteikta laika, atkārtojot un pilnveidojot tās. Tēmām atkārtojoties, pieaug to grūtības pakāpe un audzēkņa pašiniciatīvas loma uzdevumu izpildes procesā.
Zīmēšanas programma nodrošina saikni starp mācību priekšmetiem Gleznošana, Kompozīcija, Grafika, Datorgrafika un citiem mācību priekšmetiem, kas ir priekšnoteikumus apgūto zināšanu un prasmju daudzveidīgai lietošanai.
1. mācību gadā:
- Iepazīties ar zīmējuma struktūras pamatprincipiem un pamatlīdzekļiem un apgūt zīmējuma pamatjēdzienus (terminoloģiju) - līnija, forma, laukums, tonis, virsma, gaismēna u.c.
 - Attīstīt rokas veiklību, acs un rokas kustību koordināciju, veicot vingrinājumus, izmantojot dažādus izteiksmes līdzekļus un zīmējot vienkāršus uzdevumus -skicējot, zīmējot uzstādījumus un kompozīcijas.
 
2. mācību gadā:
- Zīmēšanas tehniku un līdzekļu padziļināta izpēte.
 - Apgūt formas konstrukcijas un tonālas attēlošanas pamatiemaņas.
 - Apgūt cilvēka figūras proporcijas un kustības uzbūves pamatzināšanas -pielietot zināšanas telpiskas figurālas kompozīcijas izveidē.
 - Attīstīt iemaņas darba vērtēšanā sarunās ar skolotāju, lietojot mākslas terminoloģiju.
 
3. mācību gadā:
- Pilnveidot un izkopt attēlošanas spējas  iepazīties ar konstrukcijas un telpiskuma attēlošanas pamatiem  perspektīvu un gaismēnu.
 - Formas un apjoma attēlošanas iemaņu attīstība. Lineāri konstruktīva ģeometrisku priekšmetu zīmējuma apguve. Lineārās un tonālās perspektīvas, telpiskuma pamatu apguve.
 - Galvas un cilvēka ķermeņa proporciju un konstrukcijas apguve un to skicēšanas iemaņu pilnveide.
 - Dekoratīva, stilizēta un reālistiska zīmējuma principu apguve.
 - Attīstīt iemaņas darba vērtēšanā sarunās ar skolotāju, lietojot mākslas terminoloģiju.
 
4. mācību gadā:
- Priekšmetu konstrukcijas un tonālā zīmējuma prasmju attīstība.
 - Dizaina zīmējuma pamatu apguve.
 - Zīmējuma stilizācija un dekoratīva zīmējuma principu apguve.
 - Patstāvīga radošu uzdevumu izpilde, prasmīga dažādu grafisko paņēmienu pielietošana.
 - Darba pašvērtējuma un analīzes iemaņu pilnveide.
 
5. mācību gadā:
- Zīmējuma tehnikas pilnveidošana. Prasmīga priekšmetu konstruktīva un tonāla apjoma veidošana. Akadēmiskā zīmējuma pamatu apguve.
 - Stilizācija un dekoratīva zīmējuma veidošanas iemaņu attīstība.
 - Prasmīgs dažādu grafisko paņēmienu pielietojums radošu uzdevumu izpildē.
 - Profesionāli pamatots darba pašvērtējums un analīze.
 
6. mācību gadā:
- Ģipša galvas konstruēšanas apguve.
 - Zīmējuma tehnikas pilnveidošana. Akadēmiskā zīmējuma prasmju attīstība saskaņā ar Baldones Mākslas skola nobeiguma prasībām.
 - Kopijas veidošanas prasmju apguve.
 - Radošas tēmas interpretācijas prasmju attīstība.
 - Profesionāli pamatots darba pašvērtējums un analīze.
 
7. mācību gadā:
- Apgūt sejas detaļu anatomisko formu zīmējumu un galvas apjoma konstruēšanu un telpisku attēlošanu.
 - Zīmējuma tehnikas prasmju pilnveidošana. Akadēmiskā zīmējuma prasmju attīstība, saskaņā ar Baldones Mākslas skolas nobeiguma prasībām.
 - Patstāvīga un profesionāla zīmējuma procesa virzība.
 - Profesionāli pamatota darba analīze un pašvērtējums.
 
4. Mācību darba formas un metodes:
- Norādošā metode sniedz skolēniem konkrētas zināšanas, prasmes, tehnikas. Norādošās metodes zīmēšanā izmanto, uzsākot jaunu tēmu vai uzdevumu. Stāstījums vai demonstrējums iepazīstina skolēnus ar tēmu, uzdevumu, metodiskajiem uzskates līdzekļiem, fondu materiāliem, mākslas piemēriem, tehniskajiem paņēmieniem uzdevuma veikšanai. Darbs pēc parauga ir metode, kas ļauj skolēnam strādāt un sekot skolotāja instrukcijām, paraugam un atdarinot to.
 - Sokrātiskā metode virza skolēnus uz patstāvīgu ideju un risinājuma meklēšanu, prasme analizēt, vērtēt dialogā ar skolotāju un klases biedriem. Sokrātiskās metodes zīmēšanā izmanto, veicot radošus uzdevumus. Skolotāja un skolēnu sarunas palīdz saskatīt vizuālās vērtības, pievērst uzmanību detaļām un skatīties plaši, tuvāk izprast ar saskatīšanu vai attēlošanu saistītas problēmas, lietu uzbūvi un jēdzienus. Tās arī palīdz rast atbildes, veicot mācību uzdevumu un analizējot paveikto. Darbu izvērtēšanas procesā var izmantot jautājumu un atbilžu metodi: skolotāja un/vai klases biedru uzdotie jautājumi parasti palīdz skolēnam veidot atbildes - stāstījumu par sava darba ideju, darba procesu un rezultātu. Tiek noformulēta doma, lietoti profesionālie termini. Skolotājs var izmantot daudzveidīgas metodes, kuras palīdz skolēnam darba tapšanā  tās ir attēlošana ar dažādām tehnikām, ideju pieraksti, skicēšana, fotografēšana, materiālu atlase, kolekcijas veidošana, kā arī metodes atšķirīgas vizualizāciju pieejas īstenošanā - radošā kopēšana, gatavu lietu, kolāžas iekļaušana darbā un citas.
 - Atklājumu metode pamatā ir skolēna daudzveidīga radošā darbība un eksperimentēšana kā izzināšanas prieks. Skolotājs organizē mācību procesu tā, lai tas būtu atvērts skolēnu patstāvīgiem atklājumiem. Atklājuma metodi zīmēšanā izmanto, skolēniem patstāvīgi izzinot kaut ko jaunu daudzveidīgos radošos mācību uzdevumos, kā arī mācoties no savām veiksmēm un kļūdām. Atklājuma metode ir eksperiments un praktiskais darbs ar atšķirīgiem, atklājumus ietverošiem nosacījumiem  darbs ar jaunu un nepazīstamu tehniku un instrumentiem, darbs ar ierobežotiem resursiem un citas.
 - Nejaušības metode praksē tiek izmantota, strādājot ar pulverizatoru izmantošanu, ar birstošiem, plūstošiem materiāliem, atspiedumiem.
 - Projekti kā mācību metode ietver piecu dažādu metožu un darbību kopumu. Mācību procesā tie var būt gan starpdisciplināri, gan ar konkrētu mācību uzdevumu saistīti projekti, piemēram, izmantojot skicēšanā vai grafikā radītos darbus kā jauna uzdevuma sastāvdaļu.
 - Mācību stunda var notikt ne tikai mācību klasē, tā var notikt muzejā, izstāžu zālē vai pilsētvidē.
 
5. Mācību sasniegumu vērtēšana
Izglītojamā mācību sasniegumus mācību priekšmetā Zīmēšana izsaka 10 ballu skalā un "ieskaitīts" vai "neieskaitīts". 
Mācību sasniegumu vērtējumu 10 ballu skalā veido šādi kritēriji:
- iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte,
 - iegūtās prasmes un iemaņas,
 - prasme pamatot un analizēt darba ieceri un procesu,
 - attieksme pret izglītošanos, mācību sasniegumu attīstības dinamika.
 
Kārtējā pārbaudē, kurā nav iespējams mācību sasniegumu vērtējums atbilstoši 10 ballu skalai, pedagogs mācību sasniegumus var vērtēt ar "ieskaitīts" vai "neieskaitīts".
Aprakstošu vērtējumu var veidot arī mutiski, analizējot audzēkņu darbus skatēs, kā arī pielietojot audzēkņu pašvērtējuma metodi.
Mācību sasniegumu vērtēšanas procesā notiek:
- ievadvērtēšana mācību procesa sākumā pirms temata vai mācību priekšmeta apguves, kas sniedz informāciju par skolēnu sagatavotības līmeni, uzsākot tēmu, kursu,
 - kārtējā vērtēšana mācību procesa laikā, nodrošinot atgriezenisko saiti par mācību procesu;
 - noslēguma vērtēšana, nosakot izglītojamā zināšanu un prasmju apguves līmeni, mācību gada, kursa vai izglītības programmas noslēgumā.
 
Nr. Stundu tēma Stundu skaits Sasniedzamie rezultāti:  zināšanas, prasmes un iemaņas 1.    mācību
            gads, I semestris (15 stundas) 1. Zīmēšanas tehnikas (zīmulis, ogle,
            tuša un marķieri) 3 Zināšanas par
            zīmēšanas materiāliem un pamattehnikām. Materiālu un instrumentu daudzveidība,
            izteiksmīgums. 2. Skicēšana (augi, priekšmeti cilvēks u.c.) Katru nedēļu
            15 min. Stāja, rokas/acs
            koordinācija. Skice, uzmetums, vingrinājums. 3. Līnija 4 Līnijas iepazīšana
            darbībā. Līniju dažādība, tēlainība, pielietojums. Iepazīšanās ar monotipiju. 4. Forma un laukums. Simetrija un
            asimetrija. Gaismēna 8 Iepazīst formu
            daudzveidību un raksturu: ģeometriskas un plastiskas formas, vienkāršas un
            saliktas formas. Proporcijas. Apgūst formas attēlojuma plaknē pamatiemaņas
            (apveids, siluets, apjoms). Pamatzināšanas par formu un gaismēnu. 1.    mācību
            gads, II semestris (20 stundas) 1. Vienkāršas formas priekšmetu
            zīmējumi, proporciju izpēte. Gaismēnas 6 Apgūst pamatzināšanas
            klusās dabas zīmējumam, 1-2 priekšmetu izvietojums, savstarpējās proporcijas,
            gaismēnas jēdziena izpratne (zīmuļa vai ogles tehnika). 2. Iztēles zīmējums 4 Brīvi fantāzijas
            zīmējumi. Neparastas formas un lielumu kombinācijas. Pilnveidotas darba
            iemaņas  ar dažādām tehnikām. 3. Telpiskuma jēdziens zīmēšanā 6 Apgūst figūru izvietojuma telpā likumības (viens aiz otra, tuvāk  tālāk). Objektu izmēru izmaiņas telpā. 4. Virsma  faktūra un tekstūra 4 Virsmas rakstura
            izpēte. Virsmas īpašību un faktūru daudzveidīga izzināšana (redze, tauste) un
            attēlošana (tekstūra). Pamatiemaņas  frotāžas
            tehnikā. 5. Skicēšana. Cilvēka proporcijas 10 min. katrā
            nodarbībā vai 1 nodarbība mēnesī   Cilvēka figūras proporcijas
            un līdzsvara izpratne. Acumēra, rokas veiklības, redzes atmiņas treniņš. 2.    mācību
            gads, I semestris (15 stundas) 1. Cilvēka figūra un portrets.
            Skicēšana 4 Cilvēka
            figūras un portreta proporciju izpēte. Acumēra, rokas veiklības treniņš.
            Dažādu paņēmienu un tehniku izmantošana (lineāra, silueta, ēnu zīm.). 2. Punkts, līnija, forma un laukums.
            Zīmējumi no dabas 6 Līniju izteiksmība un
            laukumu proporcijas. Papildinātas zināšanas par faktūru un tekstūru
            pielietojums. Dabas studijas. 3. Iztēles zīmējums 5  Prasmes lietot dažādas zīmēšanas tehnikas
            grafiskā kompozīcijā (baltais krīts, sēpija, ogle, toņpapīrs). 2. mācību gads, II semestris (20 stundas) 1. Figurāla kompozīcija. Melni
            baltu laukumu kompozīcija 10 Iegūtas
            zināšanas par figurālas kompozīcijas uzbūvi. 2 - 3 figūru kompozīcija. Dažādu
            materiālu  izmantošana, arī grafikas
            tehnikas. 2.
             Vienkāršas formas
            priekšmetu zīmējums. Proporcijas. Gaismēnas 6 2 -
            3 sadzīves priekšmetu zīmējums, to izvietojums, proporcijas, apjoma
            veidošanas iemaņu apguve ar gaismēnu.  Zīmuļa tehnikas iespējas. Ogles zīmuļa un
            sēpijas pielietojuma pilnveidošana. 3. Ainava. Lineārā un
            gaisa perspektīva 4 Iegūtas
            zināšanas par ainavas uzbūvi,  jēdzieniem
            - perspektīva, horizonts, priekšplāns, 2., 3. plāns - apguve un praktiskais
            pielietojums. Dažādas zīmējuma tehnikas. 4. Skicēšana 10
            min. katrā nodarbībā  Figūra
            un portrets. Proporcijas un kustība. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - laukuma
            un  lineāra skice. 5. Darbu analīze 5
            min. katrā  nodarbībā Veidot
            prasmi analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, izprast jēdzienus un
            kritērijus. Izteikt savu viedokli par darbu
            sarunās ar skolotāju. 3. mācību gads, I semestris (30 stundas) 1. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums. Konstrukcija 8 Apgūt kuba un
            cilindra konstruktīvu zīmējumu. Formas attēlojums.  2. Tonāls zīmējums 12 Tumši  gaišās attiecības, to novērtējums. Kontrasts un nianses. Jēdzienu gaisma, pustonis, slīdošā gaisma, pašēna, krītošā ēna, reflekss apguve. Tonālo gradāciju ieguves paņēmieni zīmuļa tehnikā. 3. Radošs darbs 10 Iztēles zīmējums. Mērķtiecīgi
            veidota kompozīcija, noteiktā formātā, atbilstoši uzdevumam un iecerei.
            Zīmējums kā ideju un emociju izpausmes veids Jaukta tehnika. 4.  Skicēšana 10 min.
            katrā nodarbībā  Izteiksmīga kustība.
            Figūru proporcijas. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - silueta, lineārs,
            apjoma zīmējums.  5. Darbu pašanalīze 5 min.
            katrā  nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            radošu darbu. 3. mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Ainava ar stafāžu. Horizonts un
            perspektīva 6 Perspektīva ainavā -
            proporciju un perspektīvas likumsakarības. 3 plānu kompozīcija. Attīstītas
            zināšanas, prasmes telpiskā ainavas uzbūvē ar grafiskiem izteiksmes
            līdzekļiem. 2. Figurāla kompozīcija. Iepazīšanās ar vienkāršākajām
            grafikas tehnikām 8 Pilnveidotas
            zināšanas par figurālas kompozīcijas iespējām, daudzfigūru kompozīcija ar
            detalizētu pirmo plānu. 3. Klusā daba 10 3 - 4 priekšmetu
            uzstādījums. Vienkāršu sadzīves priekšmetu konstrukcija un ēnošana, faktūru izpēte
            un attēlošana. Tušas zīmējums ar otu, kombinācijā ar spalvu. 4. Skicēšana. Saržs un karikatūra 4 Zīmējums kā  emociju un rakstura izpausmes veida izpratne.  Grafisko elementu izteiksmes un rakstura
            saistība ar tēla veidošanu zīmējumā. Dažādi materiāli. 5. Ģeometrisko formu zīmējums. Uzbūves,
            konstrukcijas pamati 12 Apgūt un nostiprināt
            zināšanas kuba, prizmas, cilindra, lodes uzbūvē. Konstruktīvs zīmējums.
            Formas attēlojums ar gaismēnu. 6. Darbu pašanalīze 5 min.
            katrā  nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus dialogā ar skolotāju, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 4.    mācību
            gads, I semestris (30 stundas) 1. Kompozīcija ar tonāliem laukumiem 10 Radoša tematiska
            kompozīcija. Laukumu un līnijas mijiedarbības, formu stilizācijas un dekoratīvu
            izteiksmes līdzekļu mērķtiecīga izvēle.  2. Iztēles zīmējums  ilustrācija 10 Grāmatu grafikas
            pamatu apguve. Stilizēta un dekoratīva zīmējuma veidošanas prasmju attīstība.
            Grafikas tehnika pēc izvēles. 3. Galvas anatomijas pamati - profils 10 Noteikta darbu
            secība, rokas un acs darbības izkopšana. Galvas proporcijas profilā.  4.  Skicēšana 10 min.
            katrā nodarbībā  Izteiksmīga kustība.
            Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs, apjoma zīmējums.  5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
            katrā nodarbībā Prast
            analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 4.
            mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Telpiskums. Detalizēta augu studija 6 Telpiska kompozīcija
            ar izceltu priekšplānu.  Attīstīta  proporciju izjūta, acumēra treniņš, perspektīvas
            zināšanas. Pilnveidot grafisko izteiksmes līdzekļu lietojumu. 2. Priekšmetu konstrukcijas pamati. Dizaina zīmējums 12 Izprast formas
            uzbūves pamatus. Vienkāršu sadzīves priekšmetu proporcijas, konstrukcija  perspektīvā, priekšmetu uzbūve, lielās
            tonālās attiecības un materialitāte. Zīmuļa tehnikas attīstība, kombinācijā
            ar krāsu akcentu. 3. Telpas perspektīvas pamati 12 Apgūst telpas uzbūves
            ģeometriju - prasmīgs zināšanu pielietojums par telpas perspektīvas
            likumsakarībām. Zīmuļa tehnikas kombinācija ar akvareli vai tušas mazgājumu. 4.  Skicēšana 10 (2 st. katru
            mēnesi) Izteiksmīga kustība.
            Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs, apjoma zīmējums.  5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
            katrā nodarbībā Prasme
            analizēt darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 5.    mācību
            gads, I semestris (30 stundas) 1. Formas un apjoma zīmējumi 10 Acumēra attīstība. Pilnveidotas
            zināšanas par formas veidošanu plaknē. Zīmuļa vai tušas tehnika. Izprast un
            izmantot jēdzienus - gaismēnas robeža, tiešā un slīdošā gaisma, pašēna,
            krītošā ēna, reflekss. Svītrinājuma paņēmienu pilnveide. 2. Radošs zīmējums 10 Iztēles zīmējums. Mērķtiecīgi veidota kompozīcija, noteiktā formātā, atbilstoši uzdevumam un iecerei. Zīmējums kā ideju un emociju izpausmes veids. Jaukta tehnika. Var izmantot kologrāfiju, frotāžu, scrapping u.c. 3. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums 10 Ģeometriskie
            priekšmeti - kubs, cilindrs. Konstrukcijas novietojums telpā. Telpiska formveide
            ar ēnojumu. Zīmuļa tehnika. Var papildināt ar tušas mazgājumu vai toņpapīra
            izmantojumu. 4. Skicēšana 10 min.
            katrā nodarbībā  Figūra
            un portrets. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets, lineārs.  5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
            katrā nodarbībā Analizēt darba rezultātus, izdarīt
            secinājumus, attīstīt pieredzi
            analizēt un izteikt savu viedokli par darbu. 5.    mācību
            gads, II semestris (40 stundas) 1. Telpisks daudzfigūru zīmējums vidē 16 Prasmīgi veidota 3
            plānu kompozīcija. Ēnu un gaismas, pašēnas un krītošās ēnas likumības un
            nozīmes, un izteiksmības kompozīcijā apguve. Zīmuļa  vai sausās adatas tehnika. Tonālā zīmējuma paņēmienu
            daudzveidīgs pielietojums telpiskuma radīšanai. 2. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums ar
            drapēriju 14 Ģeometriskie
            priekšmeti - lode, cilindrs, paralēlskaldnis - kombinācijā ar priekšmetiem un
            drapēriju. Konstrukcijas un apjoma veidošana zīmuļa tehnikā. Acumēra
            attīstība. 3. Daudzplānu kompozīcija par aktuālu
            tēmu brīvā tehnikā 10 Radoša
            kompozīcija. Idejas un formas vienotība, mērķtiecīga tehnikas izvēle. Prasmīgs
            dažādu grafisko paņēmienu pielietojums. 4.  Skicēšana 10 min.
            katrā nodarbībā  Izteiksmīga kustība
            un ķermeņa detaļu studijas. Dažādu skicēšanas tehniku apguve - siluets,
            lineārs un apjoma zīmējums.  5. Darbu pašanalīze 5 - 10 min. katrā nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 6.    mācību
            gads, I semestris (30 stundas) 1. Ģeometrisko priekšmetu zīmējums 14 2. Kopija grafikā 8 Kopijas izveides
            tehnikas - palielinājums, samazinājums. Apgūto grafikas tehniku izmantojums
            (linogriezums, sausā adata vai cita).  3. Figūru skicēšana 8 (2 st. katru mēnesi) Cilvēka proporcijas.
            Ātras kustības uztveres treniņš. Dažādu tehniku eksperimentāls pielietojums. Sadzīvē
            pieejamo materiālu lietojums. 4. Darbu pašanalīze 5 - 10 min.
            katrā nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 6.
            mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Portrets un galva 8 Cilvēka galvas
            uzbūves apguve. Proporcijas, konstrukcijas pamatu  apguve. 2. Dizaina zīmējums. Taburete vai
            krēsls 10 Izprast un pielietot
            kuba uzbūves zināšanas. Taburetes (krēsla) konstrukcija perspektīvā. Uzlabotas
            iemaņas zīmuļa un marķiera tehnikas pielietojumā. 3. Klusā daba.  Ogles vai sepijas krītiņu zīmējumi 12 Ogles (sepijas) kā
            grafiskas tehnikas lietojuma pilnveide. Priekšmetu proporciju, tonālo laukumu
            gradāciju izpratnes attīstība. Pilnveidotas iemaņas virsmas rakstura
            attēlošanā. 4. Figūru skicēšana 10 (2 st.
            katru mēnesi) Cilvēka proporcijas
            un ķermeņa detaļu skicēšana. Ātras kustības uztveres treniņš. Dažādu tehniku
            pielietojums. 5. Darbu pašanalīze 5-10 min.
            katrā nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 7.    mācību
            gads, I semestris (30 stundas) 1. Figurāla kompozīcija par piedāvāto
            tēmu 10 Tematiska
            kompozīcijas pamatprincipu profesionāls lietojums. Grafisko izteiksmes
            līdzekļu pārvaldīšana. Prasme mērķtiecīgi izvēlēties, praktiski pielietot,
            apvienot vai sintezēt zīmēšanas mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus. 2. Grāmatu grafika  ilustrācija vai grāmatzīme u.c. 10 Radoša kompozīcija. Grafikas
            tehnika pēc izvēles. Grāmatu grafikas paņēmienu izteiksmīgs lietojums. 3. Ģipša šķautņainā galva. Sejas
            anatomijas pamati, konstrukcija 10 Cilvēka galvas
            uzbūves apguve. Ģipša šķautņainā galva. Proporcijas, konstrukcija, darba
            secība. 4. Skicēšana 10 min.
            katrā nodarbībā Dažādu tehniku
            lietojums. Figūras un portreta skicēšana. 5. Darbu pašanalīze 5-10 min.
            katrā nodarbībā Analizēt
            darba rezultātus, izdarīt secinājumus, attīstīt pieredzi analizēt un izteikt savu viedokli par
            darbu. 7.
            mācību gads, II semestris (40 stundas) 1. Sejas detaļu zīmējums. Deguns 6 Konstruktīvs akadēmiskais
            zīmējums. Zīmuļa tehnika 2. Sejas detaļu zīmējums. Lūpas un deguna gals 6 Konstruktīvs akadēmiskais
            zīmējums. Zīmuļa tehnika 3. Sejas detaļu zīmējums. Acis 6 Konstruktīvs akadēmiskais
            zīmējums. Zīmuļa tehnika. 4. Ģipša galvas zīmējums. Pārbaudes darbs 6 Pastāvīgi veikts darbs atbilstoši programmas Vizuāli plastiskā māksla prasībām. 5. Nobeiguma darbs. Ģipša galva.  Akadēmiskā zīmēšana  16 Tonāli konstruktīvs akadēmiskais
            zīmējums . Zīmuļa tehnika. Patstāvīga darba procesa virzība. Prasmīga darba
            procesa virzība un pašvērtējums. vai 5. Nobeiguma darbs. Radošs zīmējums 16 Radoša pašizpausme.
            Jauktas grafiskās tehnikas izmantojuma pielietojums. Iztēli attīstošs
            uzdevums, prasmīgs zināšanu izmantojums. Patstāvīga darba procesa virzība. Profesionāls
            pašvērtējums. 
    
        
             
        
            
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
            Sadzīves priekšmeti, kam konstrukcijas pamatā ir ģeometriskie priekšmeti - kubs, cilindrs, lode un drapērijas. Prasmīga tonāli konstruktīva apjoma veidošana. Acumēra attīstība.   
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
            
             
            
             
            
             
        
             
        
             
        
             
    
             
            
             
            
             
            
             
        





